هواگیری پکیج و رادیاتور در فصل سرما

5
(1)
هواگیری پکیج و رادیاتور در فصل سرما
هواگیری پکیج و رادیاتور در فصل سرما

از گذشته بشر برای گرم نمودن خود در فصل سرما از وسایل محدودی بهره می‌برده و با کشف نفت و گاز این کار بسیار آسان و راحت‌تر شده است. یکی از لوازم گرمایشی که در بسیار از منازل کاربرد دارد، پکیج‌های دیواری هستند. این نوع از وسایل طرفداران بسیاری دارند که نیاز به توجه ویژه‌ای مانند هواگیری و سرویس دارند. به یاد داشته باشید که عدم هواگیری در هنگام استفاده از پکیج و رادیاتور در فصل سرما، باعث ایجاد اختلال در عمکلرد صحیح آن‌ها می‌شود. این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در گرمادهی رادیاتورها و افزایش طول عمر مفید پکیج داشته باشد. به همین علت در این مطلب به بررسی و نحوه هواگیری پکیج و رادیاتور خواهیم پرداخت.

چرا باید پکیج را هواگیری کنیم؟

همانطور که می‌دانید پکیج و رادیاتورها، برای گرم کردن محیط استفاده می‌شود و از طریق گردش آب گرم این‌کار را انجام می‌دهند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که گرمای مطلوب را ندارد و قسمتی از رادیاتور سرد و قسمتی دیگر گرم است. این اتفاق به دلیل وجود هوا در داخل این سیستم است.

چه موقع هواگیری پکیج را انجام دهیم؟

دلایل مختلفی برای هواگیری پکیج و رادیاتور وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • هنگام روشن بودن پکیج، صداهای غیر معمول از رادیاتور و لوله‌ها شنیده می‌شود.
  • قسمتی یا تمام رادیاتور هنگام روشن بودن پکیح سرد است.
  • زمانی که آب گرم ندارید و یا متوجه فشار پایین آب گرم می‌شوید.
  • هنگامی که افت فشار BAR در پکیج داشته باشیم، نیاز است تا آن را هواگیری نمایید.
 مشکلات و خرابی عدم هواگیری پکیج و رادیتور
 مشکلات و خرابی عدم هواگیری پکیج و رادیتور

 مشکلات و خرابی عدم هواگیری پکیج و رادیتور

در صورتی که علائم بیان شده را مشاهده نمودید، بهتر است هواگیری را انجام دهید در غیر اینصورت ممکن است پکیج شما دچار خساراتی شود. به یاد داشته باشید که با سرویس به‌موقع سیستم گرمایشی از این مشکلات جلوگیری نمایید. در ادامه به برخی از مشکلات و خرابی عدم هواگیری پکیج و رادیتور اشاره شده است.

  • سر و صدا در لوله‌ها و اتصالات
  • خروجی گرمای کمتر از رادیاتور به محیط
  • کاهش سرعت جریال آب در پمپ سرکولاتور
  • فشار بیش از حد به پکیج برای گرم نمودن محیط
  • خوردگی قسمت‌های فلزی به دلیل وجود هوا در لوله‌ها
 مشکلات و خرابی عدم هواگیری پکیج و رادیتور
مشکلات و خرابی عدم هواگیری پکیج و رادیتور

روش هواگیری پکیج

هنگامی که علائمی مانند سرد شدن رادیاتورها و یا آب گرم پکیج مشاهده نمودید، باید هرچه سریع‌تر هواگیری پکیج را انجام دهید. توجه داشته باشید که در حالت نرمال، فشار صفحه بار(BAR) باید روی عدد 2 تنظیم باشد. در صورتی که این عدد کمتر باشد، پکیج خاموش شده و یا روی حالت STAND BY قرار می‌گیرد.

برای هواگیری بهتر است که از نزدیک‌ترین رادیاتور به پکیج دیواری استفاده کنید؛ زیرا جریان آب گرم بسیار سریع‌ است و این‌کار باعث می‌شود تا روند کار سریع‌تر پیش برود. البته رعایت این موضوع چندان پر اهمیت نیست اما بهترین حالت است.

مطالعه بیشتر  دستگاه بخور، فوائد و قیمت پرفروش‌های آن!

بعد از بررسی موارد بالا شیر تخلیه هوا را در پکیج پیدا کنید و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. دقت داشته باشید در هنگام باز کردن پیچ، به همراه هوا، آب و بخار داغ نیز از آن خارج می‌شود. بهتر برای انجام این کار از یک دستمال نسبتا ضخیم کمک بگیرید.

برای اینکه محیط اطراف پکیج خیس نشود بهتر است، از یک ظرف برای جمع کردن آب تخلیه شده استفاده نمایید. هنگام هواگیری، سر و صدای زیادی به گوش می‌رسد که پس از مدتی با یکنواخت شدن جریان آب و فشار خروجی، صدای آن نیز کم خواهد شد. پس از هواگیری پیچ را سفت کنید و مطمن شوید که نشتی ندارد.

روش هواگیری رادیاتورها

برای هواگیری رادیاتورها ابتدا شیر خروجی را باز نمایید تا آب گرم درون رادیاتورها به جریان بیافتد. برای باز کردن پیچ نیاز به یک آچار مخصوص یا یک آچار فرانسه است. بهتر است یک ظرف را زیر پیچ هواگیری قرار دهید تا از خیس شدن اطراف رادیاتور جلوگیری شود. پیچ را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به آرامی بچرخانید تا هوای داخل رادیوتور از آن خارج شود. سپس پیچ آن را سفت نمایید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

بررسی پکیج و رادیاتور پس از هواگیری

ممکن است پس از هواگیری فشار BAR به صفر رسیده است. دلیل این اتفاق تخلیه هوای داخل لوله و رادیاتورها می‌باشد. همین خاطر حتما پس از هواگیری، باید فشار آب را بررسی و به روی حالت استاندارد تنظیم کنید.

برای تنظیم مجدد فشار در پکیج، لازم است تا شیر زیر پکیج را باز نمایید در بسیاری از پکیج‌ها این شیر به رنگ آبی یا مشکی می‌باشد. آن را به آرامی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا فشار آب به عدد استاندارد 2 بار برسد سپس شیر را ببندید. لازم به ذکر است برای انجام این کار نیاز به دقت و آرامش زیادی است.

خطرات بالا بودن فشار در پکیج

تنظیم فشار در پکیج بسیار مهم است که اگر به آن توجه نداشته باشید ممکن است به وجود آوردن خطراتی شود که نیاز به صرف هزینه قابل توجهی را باید بپردازید.

  • ایجاد رطوبت و نم در ساختمان به دلیل نشت آب از شیر اطمینان است.
  • پوسیدگی و زنگ زدگی در لوله‌ها
  • آسیب رسیدن به بخش‌های داخلی پکیج
استفاده از شیر هواگیری و فن برای رادیاتور
استفاده از شیر هواگیری و فن برای رادیاتور

استفاده از شیر هواگیری و فن برای رادیاتور

در این قسمت به برخی از روش‌هایی که برای ایجاد گرمای بهتر و جلوگیری از وجود هوا در رادیاتورها می‌پردازیم. البته ممکن است این موارد در داخل کشور به طور گسترده به‌کار گرفته نشود.

  • استفاده از فن در قسمت پایین رادیاتور برای گردش هوای بهتر و سرعت بیشتر برای رسیدن به دمای مطلوب
  • استفاده از شیر ترموستات برای تنظیم دما
  • نصب شیر هواگیری اتوماتیک رادیاتور برای جلوگیری از حبس شدن هوا در آن‌ها

همانطور که مطالعه کردید، راه حل‌هایی برای هواگیری اتوماتیک رادیاتور وجود دارد که با هزینه‌های بسیار کم می‌توانید آن‌ها را نجام دهید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به هواگیری پکیج و رادیاتور در فصل سرما بپردازیم. دقت داشته باشید که باید حداقل سالی یک‌بار پکیج خود را سرویس و هواگیری کنید. این کار باعث می‌شود تا مشکلات ناشی از محبوس شدن هوا در لوله‌ها برطرف شده و از خسارات احتمالی جلوگیر شود. همچنین به یاد داشته باشید که هواگیری رادیاتورها باعث گرمایش بهتر خواهد شد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *