گارانتی تقلبی لوازم خانگی قاچاق

5
(1)

در بازار لوازم خانگی تنوع زیادی از کالاهای داخلی و کالای قاچاق وجود دارد. در این میان گارانتی تقلبی برای کالاهای قاچاق بسیار زیاد شده‌است. بطوری که با چاپ ظمانت‌نامه و هولوگرام با کمترین قیمت و بدون ارائه خدمات پس از فروش، بر روی کارتن محصولات قرار می‌گیرد. خریداران صرفا با دیدن برچسب گارانتی و هولوگرام، به آن کالا اطمینان می‌کنند. در صورتی که باید از صحت و درستی برگه گارانتی از طریق سایت سامانه جامع گارانتی اطمینان حاصل کنند. در این مطلب به روش‌های بررسی گارانتی تقلبی پرداخته‌ایم.

هزینه پایین تهیه گارانتی تقلبی و هولوگرام

شرکت‌های نامعتبر بصورت غیرقانونی و با هزینه بسیار پایین کارت گارانتی تقلبی را چاپ می‌کنند و بروی محصولات قرار می‌دهند. خریداران با مشاهده این برگه‌های ضمانت از اعتبار کارت گارانتی مطمئن و نسبت به خرید محصول اقدام می‌کنند. شرکت‌ها با ارائه گارانتی تقلبی بدون ارائه خدمات، هزینه بیشتری بابت ضمانت کالا از خریداران دریافت می‌کنند. زمانی که مصرف‌کننده، در زمان استفاده از دستگاه با هر مشکلی مواجه شود، با شماره‌های روی گارانتی تقلبی تماس می‌گیرد به امید اینکه از خدمات شرکت استفاده کند، اما هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنند. یا در صورت پاسخگویی به عدم تامین قطعه مورد نظر اشاره می‌کنند و هیچ خدماتی به خریداران ارائه نمی‌دهند.

وجود گارانتی تقلبی و خدمات پس از فروش غیرواقعی بارها توسط مسئولین و اتحادیه‌های لوازم خانگی عنوان شده‌است. رئیس انجمن صوتی و تصویری، علیرضا موسوی مجد در مورد گارانتی تقلبی اذعان داشته است: در بازار لوازم خانگی با پرداخت تنها 5 هزار تومان هلوگرام تقلبی را مشابه هلوگرام اصلی جعل و به مشتریان عرضه می‌کنند.

وی افزود: کالای تقلبی که مشتری خریداری کرده است، بعد از مدت کوتاهی دچار مشکل می‌شود و زمانی که به امید گارانتی محصول با نمایندگی تماس می‌گیرد، متوجه می‌شود که جنس خریداری شده فاقد گارانتی معتبر است و هیچ گونه خدمات پس از فروش به آن تعلق نمی‌گیرد.

کارت گارانتی نامعتبر در خرید و فروش کالای تقلبی
کارت گارانتی نامعتبر در خرید و فروش کالای تقلبی

گارانتی تقلبی لوازم خانگی در صفحات اول سرچ اینترنت

سودجویان و شرکت‌های گارانتی تقلبی با هزینه بسیار و استفاده از سئو و برندسازی اینترنتی، خود را در صفحات ابتدایی موتور‌های جستجو قرار داده‌اند. با جستجو در اینترنت به انبوهی از این گارانتی تقلبی برخورد خواهیم کرد.

علیرضا موسوی در خصوص سایت‌های گارانتی تقلبی گفت: گارانتی محصولات ال‌جی، گلدیران و سامسونگ، سام سرویس است. اما وقتی در گوگل سرچ می‌کنید، در ابتدای سایت servicecenter.repair را می‌بینید که خود را نمایندگی رسمی تعمیرات این برندها اعلام کرده است. همچنین این سایت یک شماره ٥ رقمی را هم برای تماس مشتریان اعلام کرده است که هیچ گونه پاسخگویی دریافت نمی‌شود.

گارانتی تقلبی در سامانه 118

در تماس با سامانه 118 و درخواست شماره تلفن خدمات پس ازفروش، برخی از کارشناسان مرکز، شماره تماس مراکز غیرمجاز را در اختیار افراد قرار می‌دهند. حمید محله‌ای مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، در این مورد اظهار داشت: متأسفانه هنگام جست‌وجو از طریق موتورهای جستجو و تماس با سامانه 118 برای نصب و خدمات پس فروش، عمدتاً مراکز جعلی و غیرقابل اطمینان معرفی ‌می‌شوند. لذا در حال مکاتبه با نهادهای ذی‌ربط هستیم تا در حد ممکن موارد غیرمجاز گارانتی تقلبی را به مردم معرفی نکنند.

مطالعه بیشتر  بهترین فروشگاه های اینترنتی لوازم خانگی در ایران

عدم نظارت کافی در فضای مجازی کشور در خصوص گارانتی تقلبی و خدمات غیرمجاز، باعث شده تا با انبوهی از آن‌ها مواجه شویم. بطوری که دنبال کنندگان ده‌ها هزار نفری دارند؛ اما با بررسی‌ها مشخص شده است که بسیاری از این دنبال‌کنندگان جعلی و غیر واقعی هستند و با پرداخت هزینه‌ای برای کسب اعتبار بیشتر به گارانتی خود استفاده شده‌است.

اکبرپازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در این مورد گفت: حدود ۹۰ درصد تعمیرات در فضای مجازی و سامانه ۱۱۸ ارائه می‌شود که عمده این شماره‌ها برای افراد سودجو و کلاهبردار است. این افراد هیچ‌گونه مجوزی برای تعمیرات و نمایندگی لوازم‌خانگی ندارند و هزینه‌های بالایی در خصوص تعمیرات از مردم دریافت می‌کنند.

ثبت برخی از گارانتی‌های تقلبی در سامانه 118
ثبت برخی از گارانتی‌های تقلبی در سامانه 118

استعلام گارانتی معتبر در سامانه جامع گارانتی

سامانه جامع گارانتی معتبر‌ترین سامانه، برای استعلام و صحت کارت گارانتی معتبر می‌باشد که به صورت رسمی در اختیار مردم است. این سامانه از سال 1398 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. در این سامانه 4 گروه کالایی از قبیل لوازم‌خانگی، تلفن همراه و تبلت، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی خودرو در حال حاضر فعال است.خریداران می‌توانند با توجه به برند، شناسه‌رهگیری و یا سریال درج شده بر روی کارتن کالاها، در این 4 گروه کالایی، از صحت گارانتی آن مطمئن شوند. برای استعلام گارانتی از سه روش ذیل می‌توان استفاده کرد.

  1. مراجعه به تارنمای سامانه جامع گارانتی WWW.IRANGS.IR
  2. نصب اپیلیکشن سامانه جامع تجارت
  3. استفاده از شماره کد دستوری #7777*4* و انتخاب گزینه 2(سامانه جامع گارانتی)

نکته: در صورتی که سریال یا شناسه رهگیری بروی کارتن محصولات درج نشده یا دچار خدشه شده است، می‌توانید از سریال روی بدنه دستگاه جهت استعلام گارانتی استفاده کنید. با توجه به گارانتی تقلبی و غیرمجاز حتماً نسبت به استعلام ضمانت نامه، یکی از روش‌های عنوان شده را انجام دهید.

سامانه جامع تجارت و گارانتی
سامانه جامع تجارت و گارانتی

نیاز مردم به تعمیرات لوازم خانگی و افزایش گارانتی تقلبی

در چند سال اخیر نوسانات ارز باعث افزایش قیمت لوازم خانگی شده‌است. از سوی دیگر افزایش تورم و عدم تناسب با افزایش دستمزد‌ها، باعث کاهش قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کند. رکود و کاهش فروش لوازم خانگی در بازار تایید کننده این موضوع است. از جهتی طول عمر محصول، کیفیت و نوسانات برقی باعث مشکلاتی در لوازم خانگی می‌شود، که باید کالای جدیدی خریداری شود و یا آن کالا تعمیر شود. با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم بیشتر به سمت تعمیر لوازم خانگی روی آورده‌اند. در عین حال سودجویان با آگاهی از این موضوع، گارانتی تقلبی و خدمات غیرمجاز بدون پشتوانه ارائه کرده‌اند و هزینه‌های بالایی از خریدار طلب می‌کنند.

از جهت دیگر تعمیرکاران به دلیل مراجعات بیشتر در خصوص تعمیر لوازم خانگی، دستمزد و هزینه بیشتری را از مردم اخذ می‌کنند. همچنین برخی از آنان پیشنهاد کارت گارانتی لوازم خانگی خود را می دهند. این نوع گارانتی‌ها مانند گارانتی تلقبی بدون پشتوانه است.

سخن پایانی

سامانه جامع گارانتی، در جهت تشخیص گارانتی تقلبی از اصلی فعالیت می‌کند. مردم با یک بررسی ساده در این وبسایت یا کد دستوری از طریق تلفن همراه خود، اصالت گارانتی کالای مورد نظر اطمینان حاصل کنند. البته فعا‌ل‌سازی یک وبسایت در ارائه تشخیص گارانتی تقلبی و اصلی از مسئولیت و وظایف نهادهای نظارتی نمی‌کاهد. در واقع با نظارت بیشتر و برخورد شدیدتر با متخلفین، باعث کاهش و از بین رفتن گارانتی تقلبی می‌شود. با توجه به نکات مهمی که در این مقاله گفتیم، برای خرید لوازم خانگی ایرانی حتماً گارانتی آن را با روش‌های گفته‌شده بررسی کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *