با افزایش کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی و عدم خدمات پس فروش آن، پدیده تعمیرکار بدون مجوز رو به افزایش است. در میان واردات غیرقانونی لوازم خانگی به کشور، افراد سودجو نهایت استفاده را از این فضا میکنند و در قبال قطعات لازم برای لوازم خانگی، هزینههای سنگینی را اخذ میکنند. پیگیری در این خصوص معمولاً به بن بست میرسد. اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در این خصوص صحبتهایی داشتند که تیم خبرگزاری ادمیلسون به آن پرداخته است، با ما همراه باشید.
عدم پیگیری دولت در خصوص تامین کالا در فضای مجازی
ایشان بیان کردند: بیشترین کالاهای قاچاق وارد شده به ایران در فضای مجازی بفروش میرسد. همه این کالاها بدون گارانتی و خدمات پس از فروش بوده و فرصت مناسبی برای افراد سودجو، بابت تعمیرات و خدمات ایجاد کرده است. عدم نظارت کافی بر این اتفاق، هزینه هنگفتی برای تعمیرات و خرید کالا تقلبی به مصرف کننده تحمیل نموده است. چندی است که شاهد فروش محصولات لوازم خانگی قاچاق و بدون گارانتی در فضای مجازی هستیم. محصولاتی که به منظور حمایت از تولیدات داخلی و خروج بی مورد ارز، ممنوع شده است. ولی در حال حاضر خرید و فروش در اینستاگرام و سایتها به راحتی امکان پذیر است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در خصوص فروش کالاهای قاچاق در سایتها بیان کرد: به نظر میرسد دولت، بازار و صنعت لوازم خانگی را رها کرده است؛ چرا که سایتهای فروش آنلاین، لوازم خانگی قاچاقی را میفروشند که ورودش به کشور از پنج سال پیش ممنوع شده است. سوال این است که این سایتها، محصولات خود را از کجا تأمین میکنند؟
تعمیرکار لوازم خانگی بدون مجوز در فضای مجازی
با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی، تعمیر آن برای مصرف کننده توجیه پذیرتر است. به دلیل منع واردات کالاهای خارجی و نداشتن ضمانت نامه رسمی، بعضی از تعمیرکاران بدون مجوز و تبلیغات از این مورد سو استفاده میکنند. ایشان توزیع لوازم خانگی در سایتها و فضای مجازی را یک دغدغه جدی اعلام داشت و گفت: بیش از 80 درصد لوازم خانگی قاچاق که وارد کشور میشوند در فضای مجازی به فروش میرسد. وی در ادامه گفت: افراد سودجو با ثبت شماره تلفن در سامانه 118 و فضای مجازی خود را به عنوان نمایندگی خدمات و تعمیرات معرفی میکنند و پولهای هنگفتی از مردم دریافت میکنند.
در حال حاضر در کشور، هیچ برندی با عنوان سامسونگ یا ال جی، به جز تلفن همراه، در بازار نداریم. لوازم خانگی این برندها در بازار، تقلبی یا بدون ضمانت میباشند. آقای پازوکی افزود: مردم باید متوجه این موضوع باشند که در فضای مجازی برای خرید و فروش کالا، تبلیغی صورت میگیرد که واقعیت ندارد و ممکن است فروشندگان قصد کلاهبرداری داشته باشند. این موضوع در خصوص سایتهای دارای نماد اعتماد الکترونیک صدق نمیکند.
پاسخگویی شرکتها در خصوص ضمانت
ایشان در خصوص کالاهایی که تاریخ گارانتی آنها به اتمام رسیده است گفت: کالاهایی که قبل از سال 1396 فروخته شدند تا 10 سال در سازمان صمت ضمانت دارند و باید به مردم خدمات دهند. گارانتی برند ال جی شرکت گلدیران و برند سامسونگ، شرکت سام سرویس است. مابقی گارانتیها برای برندهای کرهای اصلی، متفرقه و غیرقانونی هستند. وقتی فرآیند ۱۰ ساله تمام شود، اگر واردات آزاد شود دوباره به چرخه توزیع و خدمات برمیگردند و اگر تمام نشود، این شرکتهای خدمات دهنده هم، به مرور حذف میشوند.
اطمینان از تعمیرکار لوازم خانگی مجاز
با توجه به وضع کنونی باید از مراکز تعمیر لوازم خانگی مجاز و مطمئن در جهت ارائه خدمات استفاده کرد. با توجه به دسترسی به فضای مجازی و اینترنت، مردم بعد از جستجو حتماً از مجاز بودن تعمیرکار اطمینان حاصل کنند. حال این سوال پیش میآید که از چه طریق باید اعتماد کرد؟
و در پایان پازوکی گفت: برای انتخاب شرکت با گارانتی معتبر از سامانه 124 یا سایت irangs.ir کمک بگیرند، در این سامانه شرکتهای دارای مجوز خدمات پس از فروش ثبت گردیده است. فروشگاهها و فروشندگان که جواز کسب دارند، فقط میتوانند فروش لوازم خانگی انجام دهند. این شرکتها مجاز به ثبت ضمانت یا گارانتی لوازم خانگی خارجی نیستند.