بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه زمانی است؟ (1402)

5
(1)

شاید تا چند وقت پیش با شنیدن کلمه بلک فرایدی، تعجب می‌کردید یا نسبت به آن بی تفاوت بودید. جمعه سیاه روزی است که فروشگاها با ارائه تخفیفات ویژه و هیجان انگیز، کالاهای خود را به فروش می‌رسانند. امروزه با فراگیر شدن و استقبال خریداران از این رویداد، همه با آن آشنا هستند. این اتفاق در ایران همزمان بسیاری از نقاط جهان اتفاق می‌افتد. به جرات می‌توان گفت که بلک فرایدی دنیای خرید را زیرو و رو می‌کند. در این مطلب زمان بلک فرایدی یا جمعه سیاه را مورد بررسی قرار داده‌ایم پس تا انتها با ما باشید.

بلک فرایدی

جمعه سیاه یا بلک فرایدی، فردای روز شکرگزاری اتفاق می‌افتد و موضوع آن، حراج بسیاری از کالا و محصولات برقی و غیر برقی با بیشترین تخفیف می‌باشد. این اتفاق اولین بار در کشور آمریکا رخ داد و با گذشت زمان در بسیاری از کشورها نیز مورد استقبال قرار گرفته شد. در سال‌های اخیر جمعه سیاه در ایران با عناوین مختلفی برگزار می‌گردد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی علت نامگذاری آن را رسوایی در بازاز طلای آمریکا که در سال 1869 پس از پایان جنگ داخلی آمریکا می‌دانند. اما برخی بر این عقیده هستند که اذهام و شلوغی در این روز بسیار شدید است که افسران از آن به عنوان جمعه سیاه نام برده‌اند. این اصطلاح بعدها در میان فروشگاه‌ها و خریداران رواج یافته و بلک فرایدی امروزی را رقم زده است.

روز شکرگزاری

آخرین یا چهارمین پنجشبه از ماه نوامبر را روز شکرگزاری می‌نامند، که یکی از اعیاد رسمی و ملی آمریکا به‌حساب می‌آید. جمعه، فردای آن روزی است که بسیاری خود را برای خرید‌های ویژه سال جدید میلادی آماده می‌سازند. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و آنلاین شاپ‌ها با در نظر گرفتن تخفیفات بسیار جذاب، خود را برای فروش اقلام باقی‌مانده و خالی کردن انبار‌های خود آماده می‌کنند. از طرفی بسیاری روز جمعه را مرخصی می‌گیرند تا با استفاده از این تخفیفات، خرید سالیانه خود را انجام دهند.

 

بلک فرایدی
بلک فرایدی

بلک فرایدی چند روزه است؟

پاسخ این سوال برای هر فروشگاه وآنلاین شاپ متفاوت است، زیرا برخی از آن‌ها از یک روز قبل و برخی هم از یک هفته مانده به آن، بلک فرایدی را آغاز می‌کنند. از طرفی هم آنلاین شاپ‌ها باید کالاهای خریداری شده را تا قبل از تعطیلات رسمی، برای مشتریان ارسال کنند و عموما تا همان روز یا یک روز بعد جمعه سیاه را اجرا می‌کنند.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که، شما باید سریع‌تر و زودتر از دیگران از تخفیفات و حراج‌های فروشگاه‌های مورد نظر خود خبردار شوید. این اتفاق باعث می‌شود تا خرید پرسود و بهتری داشته باشید. توجه داشته باشید که هرچه به آخر این حراجی بزرگ برسید، کالای کمتر و سود کمتری نصیب شما خواهد شد.

مطالعه بیشتر  چند نوع سبک فرزند پروری داریم؟

زمان بلک فرایدی 1402 در ایران

امسال (1402) بلک فرایدی یا جمعه سیاه با 3 آذرماه، یعنی اولین جمعه از آذرماه مصادف شده است. به دلیل اینکه تاریخ شمسی دارای سال کبیسه است، تقویم شمسی با میلادی یکی نیست و ممکن است این روز کمی جابجا شود. در این روز بسیاری از آنلاین شاپ‌های ایرانی و فروشگاه‌ها تخفیفات هیجان انگیزی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند.

چرا بلک فرایدی مهم است؟

شاید زمان جمعه سیاه در ایران دارای مناسبتی نباشد، اما با توجه به شرایط و تخفیفات اعلام شده، یک معامله سودمند برای فروشنده و خریدار است. به همین دلیل کمتر کسی توجه به سنخیت داشتن این روز با تقویم ملی دارد.

در این جمعه سیاه ایرانی، محصولاتی با تخفیف ویژه را در سبد کالایی خود قرار می‌گیرد که در طول سال فرصت مناسبی برای خرید آن نداشته‌اید. یا لزوم چندانی برای تهیه آن نبوده است اما با استفاده از این تخفیفات ارزش خرید خوبی پیدا می‌کند. تمام اتفاقی که در این روز می‌افتد این است که، با پرداخت پول کمتر، کالای مورد علاقه خود را تهیه می‌کنید که بسیار لذت بخش است. در ادامه به برخی از دلایل خرید بلک فرایدی اشاره خواهیم کرد.

  • پس‌انداز و تخفیفات ویژه: جمعه سیاه فرصت مناسبی است تا با توجه به تخفیفات ارائه شده، پول خود را پس انداز کنید. این اتفاق برای لوازم خانگی برقی، پوشاک، آرایشی و بسیاری دیگر از کالا، رقم می‌خورد. البته که تخفیفاتی که برای لوازم خانگی ایرانی بسیار مهم است.
  • هیجان و سنت: بسیاری از بلک فرایدی خبر دارند و آن را به عنوان یک اتفاق هیجان انگیز می‌دانند. یا قصد خرید کالایی را دارید که منتظر هستید با تخفیفات بسیار خوبی داشته باشد. این هیجان هم برای فروشنده است هم خریدار تا یک معامله سودمند را بدست آورند.
  • خرید در منزل: برای خرید از جمعه سیاه و اطلاع از تخفیفات نیازی نیست، تا ساعت‌ها در ترافیک بمانید. به راحتی و با استفاده از لب تاب و گوشی هوشمند می‌توانید تمام آن چیزی که لازم دارید را تهیه کنید.

 

چرا بلک فرایدی مهم است؟
چرا بلک فرایدی مهم است؟

سخن پایانی

جمعه سیاه یا بلک فرایدی، از فیلادلفیای آمریکا شروع شد و پس مدت زمانی به یک پدیده جهانی مبدل شد. با ادغام شدن این موضوع با خرید آنلاین و تخفیف‌های بسیار جذاب، به یکی از مهم‌ترین رویدادهای خرید و فروش تبدیل شده است. شاید در آینده نه‌چندان دور، نوع فروش در این روز تغییر کند و به‌صورت جدیدتری ظاهر گردد. اما با  همه این توصیفات، شور، هیجان و اشتیاق آن برای همیشه باقی خواهد ماند.

اگر تا به حال نمی‌دانستید بلک فرادی چیست و یا در آخرین جمعه ماه نوامبر چه اتفاقی می‌افتد، از این لحظه به بعد آن را پیگیری کنید. فروشگاه‌ها و برندهای ایرانی با استفاده از این فرصت، تخفیفات بسیار خوبی را برای کالاهای خود در نظر می‌گیرند. امیدواریم تا در بلک فرایدی یا جمعه سیاه امسال یعنی 3 آذر ماه، خرید بسیار مطلوبی داشته باشید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *