افزایش قیمت لوازم خانگی و عدم تحویل کالا

3
(2)

با جهش نرخ ارز و نوسانات آن شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی خواهیم بود. هرچند مسئولان مجوز افزایش قیمت‌ها را صادر نکرده‌اند، اما چند شرکت تولید کننده در این حوزه، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند. در این میان برخی از فروشگاه‌ها به دلایلی مانند، توقف فروش شرکت‌ها و عدم ثبات نرخ ارز از فروش و عرضه کالا به مشتریان،سرباز می‌زنند. اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در خصوص افزایش قیمت و شوک روانی ایجاد شده در بازار، توضیحاتی ارائه کرده‌اند. در این بخش از اخبار و گزارش مجله خبری ادمیلسون، به سخنان ایشان پرداخته‌ایم.

قیمت لوازم خانگی و افزایش نرخ ارز

اکبر پازوکی با اشاره به افزایش قیمت تعداد محدودی از تولیدات لوازم خانگی، بیان کرد: ۳ شرکت داخلی افزایش قیمت را اعمال کردند. همچنین در خصوص شوک‌های روانی ایجاد شده در بازار لوازم خانگی بعد از نوسان‌های نرخ ارز، گفت: شرکت‌ها به شکل رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند.

پازوکی در پاسح به سوال گزارشگر در خصوص نوسان نرخ ارز پاسخ داد: مطابق با آمار انجمن لوازم خانگی از 100 درصد کالاهای تولید داخلی 30 درصد از قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود.

ایشان با اشاره به مشکلات و ضعف در بخش قطعه سازی بیان کرد: اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده‌است. از راین رو برخی از تولیدکنندگان دست به تولید برخی از لوازم اولیه زدند. به عنوان مثال برای تولید یخچال ساید بای ساید حدود 760 قطعه پلاستیکی نیاز است متاسفانه تمام تولیدکنندگان توان تولید همه این قطعات را ندارند.

ایشان افزود لازم است تا شرکت‌های دانش بنیان در خصوص تولید برد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز کند. این بردها از چین وارد می‌شود به طوری که در گذشته نمونه موتورهای ایتالیایی را در ایران تولید می‌کردیم، اما امروز از چین وارد می‌کنیم. پمپ ورودی و خروجی ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی جز واردات قطعات است از این‌رو برای تولید این قطعات باید وزارت صمت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.

مطالعه بیشتر  کالای قاچاق؛ شبکه‌ مافیایی واردات لوازم خانگی
لوازم خانگی قیمت مناسب
تاثیر مستقیم نرخ ارز بر افزایش قیمت لوازم خانگی

عدم فروش شرکت‌های تولیدکننده

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به توقف فروش برخی از شرکت‌ها تصریح کرد: تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کردند و کالاها را جهت فروش عرضه نمی‌کنند. برخی شنیده‌ها حاکی از این مهم است که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کردند.

در شرایط تغییر سریع قیمت‌ها، خرید اینترنتی از ثبات نسبی بیشتری نسبت به سایر فروشگاه‌ها برخوردار است. هرچند اتحادیه فروش لوازم خانگی چندان تمایلی برای فروش این چنین کالاها در فضای مجازی ندارد اما مصرف‌کنندگان برای تهیه و خرید کالا، فضای مجازی را به دلیل نوسانات کمتر نسبت به بازار جایگزینه خرید حضوری کردند. اطلاعات لازم جهت خرید لوازم خانگی با حکمت کارت را مطالعه نمایید.

افزایش قیمت لوازم خانگی
افزایش قیمت لوازم خانگی و عدم فروش تولیدکنندگان

نگرانی پازوکی از فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی

اکبر پازوکی تاکید کرد که فروش اینترنتی لوازم خانگی در فضای مجازی بر روند و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشندگان خرد تاثیر مستقیم داشته است. وی افزود: ۹۹ درصد از کالاهای قاچاق و تقلبی در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و هیچ نهادی بر عملکرد آن‌ها نظارت ندارد؛ در این شرایط اقتصادی دولت از کاسبان، ۱۵ روزه مالیات را مطالبه می‌کند.

همچنین در این خصوص اذعان داشت: مردم برای خرید کالا از سامانه جامع تجارت، کد شناسانه و کد رهگیری استعلام دریافت کنند. اگر کالایی در این سامانه‌ها تعریف نشده باشد، جنس قاچاق محسوب می‌شود.

اکبر پازوکی رییس اتحادیه لوازم خانگی
سخنان اکبر پازوکی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانکگی

عدم مجوز جدید برای تولیدلوازم خانگی

ایشان در ادامه در خصوص صدور مجوز جدید برای واحد‌های جدید تولیدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد نباید مجوزهای جدید برای تولید لوازم خانگی صادر شود و افزایش کیفیت کالاهای تولید شده را اولویت قرار دهیم. همچنین در قیمت گذاری باید رقابت را حفظ کنیم و فقط به فکر تولید و فروش در داخل کشور نباشیم؛ بازارهای جدید صادارتی برای خود تعریف کنیم. آقای پازوکی به عنوان سخن آخر اظهار داشت، لوازم خانگی می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای ایران ایجاد کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

3 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *